Hvordan lykkes du med at opnå opbakning til dine projekter?
Hvad kan årsagen være til manglende opbakning
Undersøgelser viser bl.a. at en stor udfordring i projektgennemførelsen er at sikre koordinering og opbakning på alle niveauer i organisationen. Projekterne mister både værdi, udbytte og gennemslagskraft, hvis ikke at der er opbakning fra hele organisationen. Det er en udfordring, som mange virksomheder står overfor og forsøger at løse.
Hvad kan årsagen være:
Der kan være mange årsager til at der ikke er den nødvendige opbakning. De færreste virksomheder er ens og har en række unikke kendetegn, arbejdsområder mm. Dog er der nogle fælles træk, som på tværs af brancher, arbejdsopgaver, mm., går igen. Vi ser nedenstående, som værende elementer, der spiller en stor rolle.
Politisk spil:
Selvom virksomhederne overordnet set bør have en fælles målsætning og agenda, ser vi ofte at der opstår interne agendaer eller politisk spil internt. Det kommer til udtryk i projekterne gennem flerartet holdninger og meninger, som både kan forlænge, udskyde, udfase mm. projekterne. Herunder kan det være med til at forringe kvaliteten og udbyttet, fordi motivationen og drivet for at få gennemført projektet kan være mangelfuldt.
Konsensus:
En vigtig del i projektet er at få udarbejdet en plan, som er lavet på baggrund af en fælles beslutning. Dvs. at man ikke har fået clearet og skabt konsensus omkring projektet fra start af. Det politiske spil er ikke blevet clearet og faserne i projektet er ikke udarbejdet i overensstemmelse i organisationen.
Definition:
Ud over faserne i projektet skal være nedfældet, er en af årsagerne til manglende opbakning at projektet ikke er skarpt defineret. Det kan medføre tvivl, undren og i sidste ende at opbakningen til at gennemføre det forsvinder. Ydermere kan det være medvirkende til at forlænge projektet, da flere af faserne skal tages op igen og interessenterne samles for at drøfte det på ny. Hvorimod en skarp defineret plan sikrer effektivitet, overblik og styring.
Hvilke elementer kan du bringe i spil
Vi har listet nogle konkrete områder, som kan øge opbakningen i dine projekter. Mange af dem hænger sammen eller giver en større synergi, hvis de kombineres. Men enkeltvis vil de også have sin berettigelse og styrke projektets opbakning.
Kommunikation:
Det er væsentligt at åben og klar kommunikation prioriteres gennem hele projektet. Vær lydhør over for feedback og hold møder regelmæssigt, for at sikre konsensus og at alle er på samme side.
En af måderne hvorpå man kan skabe dette, er ved at lave en kommunikationsplan. Den indeholder bl.a. en tydelig definition af hvordan og hvornår information deles med interessenterne.
Skab alliancer:
Skab fyrtårne og nøglepersoner, ved at identificere centrale interessenter og allierede, der kan støtte projektet. Ved at dyrke disse relationer gennem tydelig kommunikation og menneskelig og personlig tilgang samt, sikres det at tilliden opbygges.
Brug dem aktivt og involver dem i projektprocessen for at bibeholde deres engagement og opbakning.
Skab værdi og vis dit værd:
Det er vigtigt at få tydeliggjort projektets værdi og fordele for virksomheden og interessenterne, da det sikrer større opbakning. Noget der fra start af skal defineres skarpt, så du kan være proaktivt fit. at demonstrere projektets fremskridt og resultater.
Selvom projektet er skarpt defineret fra start og indeholder en plan, er det vigtigt at være opmærksom på det mange gange er en emergerende proces, som forandrer sig. Derfor skal projektet løbende tilpasses virksomhedens behov og prioriteringer, som opbakningen bibeholdes.
Involver ledelsen:
Et projekt uden topledelsens opbakning og engagement er ofte dømt til at fejle. Det skal give mening og skabe værdi for ledelsen og virksomheden fra start af.
Sørg for at skabe en klar forståelse hos ledelsen for projektets formål, mål og betydning for virksomheden. Inddrag ledelsen i beslutningsprocessen og søg deres input og godkendelse på vigtige beslutninger, så de er investeret og en del af projektet.
Find fælles mål:
Mening, værdi og fælles mål er centrale elementer, som kan understøtte projektet.
Ligesom ledelsen skal være investeret, er det vigtigt at få skabt en generel følelse af fællesskab og ejerskab over projektet blandt alle interessenter.
Sørg for at få identificeret og kommuniker klart meningen, værdien og de fælles mål og arbejd på at forene interessenternes individuelle mål, så de er i tråd med projektets overordnede mål.
Vær tålmodig og vedholdende:
Det kan tage tid at skabe opbakning fra både ledelsen og virksomheden generelt, hvorfor det er vigtigt at bevare tålmodigheden.
Vær vedholdende og fortsæt med at engagere og overbevise interessenternes værdi, fælles mål og betydning. Vær opmærksom på at lytte og tage imod råd, feedback og eventuelle ændringer, så den gode kommunikation opretholdes.
Opbakning til projekter er afgørende for deres succes, og det kræver åben kommunikation, opbygning af alliancer og tydelig værdidemonstration. Involvering af ledelsen og et fokus på fælles mål er afgørende, mens vedholdenhed og tålmodighed er nøglen til at navigere gennem udfordringerne og sikre projektets fremgang.
Det siger vores kunder






Vi får dig i mål
Vores målsætning, når vi udfører projekter, er at skabe flow, sikre leverancen og sørge for, at projekterne når i mål ude hos vores kunder.
Skal vi også hjælpe dig i mål med et projekt?
Kontakt os per e-mail eller telefon – eller send os en direkte besked i kontaktformularen.
Vores målsætning, når vi udfører projekter, er at skabe flow, sikre leverancen og sørge for, at projekterne når i mål ude hos vores kunder.
Skal vi også hjælpe dig i mål med et projekt?